2011. március 1., kedd

Fel a fejjel!

A mára felgyorsult futballjátéknak egyenes következménye, hogy csak azok a játékosok tudnak érvényesülni a pályán, akik el tudják szakítani tekintetüket a labdáról, akik képesek felnézni és így folytonosan figyelni a játékot.

Azok a gyerekek, akik mindig a labdát mustrálják, lefelé néznek, nem látják a játék közben őket körülvevő szituációkat, éppen ezért hangsúlyosan fontos eleme a fej akaratlagos mozgatása a labdarúgásra történő kiválasztásnak.

„Emeld a fejed, nézz fel!”

Edzőként, focis szülőként biztos sokszor használod, hallod te is az edzésen vagy a meccsen ezeket az utasításokat. Nem is véletlenül, hiszen a modern labdarúgás egyik legfontosabb, a játékot meghatározó eleméről van szó. Azok a játékosok, akik nem emelik fel tekintetüket a labdáról nem elég labda biztosak, technikailag nincsenek megfelelő szinten. Ez kihat a játékukra is, mert aki nem tud felnézni az nem veszi észre a játékhelyzeteket, lassul a játéka, az edzőnek meg marad a bekiabálás. „Emeled a fejed! Nézz fel!”

Az idegrendszer a mozgás által fejlődik..

..és minél jobban fejlett az idegrendszer, annál könnyebben és annál sokrétűbb mozgást tud megtanulni a gyerek a fejlődése során. Szem előtt tartva a mozgásfejlődés és mozgástanulás e törvényszerűségeit, neked az edzéseken olyan edzésfeladatokat kell megszerkesztened és levezényelned, amelyek lehetővé teszik a gyerekeknek, hogy a sok és változatos mozgásformán keresztül hozzájussanak a szükséges megfelelő ingerekhez. Persze az ingereknek mindig a korosztály számára kell szükségesnek és megfelelőnek lennie. Hogy konkrétumot is mondjak, például a focit kezdő 5-7 éves gyerekeknek még nem evidens mozdulat a fej akaratlagos mozgatása a törzs elfordítása nélkül, ne is várd el tőlük!

(Ha ezt a korosztályt edzed, teszteld az edzésen: vajon hányan tudják a játékosaid közül úgy mozgatni a fejüket, hogy közben nem mozdul a törzsük?)

A mozgástanulás és mozgásfejlődés időszakában vannak szenzitív és kritikus időszakok

A szenzitív szakaszban – mint azt egy előző bejegyzésben is írtam – a gyerekek fogékonyabbak bizonyos mozgások megtanulására. A kritikus szakaszokban hatványozódik az edző felelőssége, mert ha ekkor nem kapják meg a gyerekek a nekik megfelelő ingereket, akkor az már visszafordíthatatlanul kimarad az életükből. Jó hír, hogy a labdarúgás speciális mozgásanyagának megtanításában ritkán fordulnak elő ilyen kritikus szakaszok, mert igazából ezek az általános mozgásfejlődésre vonatkoznak, vagyis a kritikus szakaszokon egy egészséges gyerek – aki aktív mozgásos életet él – automatikusan átmegy. Labdarúgó edzőként ezért nekünk arra kell figyelnünk, hogy az edzéseken semmiképpen se fogjuk vissza a gyerekeket, próbáljuk az edzésfeladatokon keresztül a lehető legnagyobb mozgásmintákkal megismertetni a srácokat.

A fej akaratlagos mozgatása pont egy ilyen feladat

Amennyiben az edzéseken lehetőséget teremtesz a gyerekeknek arra, hogy a saját fejlődési ütemüknek megfelelően a lehető legtöbb inger érje őket, akkor ahhoz is hozzásegíted őket, hogy technikailag elérjék azt a szintet, mikor már el tudják szakítani a tekintetüket a labdától.

A sokmozgásos technikai feladatok tökéletesen alkalmasak erre, mert – ellentétben a helyben végzett és kiprecizírozott technika oktatásával – még akkor is lehetővé teszik a tekintet elszakítását a labdától, ha maga a technika nem teljesen tökéletes. A gyerekek hozzászoknak a sokmozgásos ingerekhez, már nem a labda határozza meg a mozgásukat, hanem az a játékkörnyezet, amely adott pillanatban körbeveszi őket.

Edzőként azt szeretnéd, hogy játékosaid tökéletes technikai tudással rendelkezzenek!

Érthető, jómagam is ezt szeretném, ezért is veszem mindig figyelembe a tanulás folyamatánál a mozgásfejlődés törvényszerűségeit. A sok mozgás által fejlődő idegrendszer minél fejlettebb lesz, annál pontosabb, annál bonyolultabb mozgásokat tud majd végrehajtani. Ellentétes irányba nem működik a folyamat, a kevés mozgás által végletekig kiprecizírozott mozgástól nem fejlődik eléggé a gyerekek idegrendszere, így a mozgásuk pontosságának kivitelezése is elmarad az optimálistól. Ahogy egyre nagyobbak lesznek, úgy tudsz majd egyre jobban rámenni a tökéletes technikai végrehajtásra, de előtte szükséges a sokmozgásos feladatok segítségével az idegrendszert olyan szintre fejlesztened, hogy később végre tudják majd hajtani a precíz mozgásokat.

Próbáld ki te is! Igaz nem azonnal arathatod le munkád gyümölcsét, de vajon mi a fontosabb? A pillanatnyi eredmény, vagy a hosszú távú nagyobb tudás?

Érdekel, milyen szakmai fortélyokkal nevelhető ki egy utánpótlás játékosból bajnok labdarúgó?

Akkor neked szól a gyakorlati feladatmintákban bővelkedő KIDDY11 e-book!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kérlek, megjegyzés írásnál mindig légy udvarias, és vállald a neved. Köszönöm!