2011. március 7., hétfő

Hatékony edzésleírás AJÁNDÉKBA!

Az előző bejegyzéshez kapcsolódva leírok most neked egy - nálam nagyszerűen bevált - edzés gyakorlatomat, melyeknek célja a tekintet felemelése a labdáról és a srácok rávezetése a fej törzs nélküli, akaratlagos mozgatására.
Ezt a képességet már egész kisgyerekkorban, 5-6 évesen is el lehet kezdeni az ilyen és hasonló, megfelelő edzésfeladatokkal.

Jelölj ki egy 10x15 méteres téglalapot.
A hosszanti oldalt felezd el, és erre a felező vonalra állíts a gyerekek létszámától függően egy vagy két gyereket. A többiek a téglalap rövidebb oldalán helyezkednek.
Sípra úgy kell átfutniuk a gyerekeknek a túloldali alapvonalra, hogy a középen helyezkedő védők ne érjenek hozzájuk. Akit megfogtak, az beáll a felező vonalra fogónak.

Színesítsd a feladatot! Mondd azt, hogy a cápák vannak középen és a halacskáknak át kell menekülniük a túloldalra! Amelyik halacskát elkapja a cápa, az maga is cápává változik és akkor már ő is fogó lesz. Természetesen az a gyerek nyer, aki a végére egyedül marad.
(A médiát elnézve talán vándor-vérfarkas példával "trendibb" lenne a gyakorlat, én mégis inkább a halacska-cápa sztorinál maradok)

A játék hasznossága jól kitűnik. A fogóknak már a labda nélküli részben is egyértelműen forgatni kell a fejüket és a sok halacskából minél többet elcsípni. Ezt csak akkor fogják tudni megtenni, ha nem csak egy gyereket néznek ki maguknak, hanem a szituációnak megfelelően mindig az aktuális gyereket próbálják megfogni - azaz folyamatosan elemzik a játékhelyzetet. Az átfutásnál szintén ez a helyzet. Muszáj figyelni a védők helyzetét és keresni az üres területeket a sikeres átfutáshoz. Minél több a védő, annál nagyobb figyelmet igényel a sikeres végrehajtás.

Ha ez jól megy már, vagy nagyobb a korosztályod, akkor játszasd úgy a feladatot, hogy a halacskáknál labda van, és lábbal labdát vezetve kell átmenekülniük a túloldalra.

A következő játékban bójákkal jelölj ki egymástól 10 méterre egy-egy 10x10 méteres négyzetet. Természetesen eltérhetsz ettől, a négyzet méreténél a gyerekek létszáma a meghatározó, a lényeg, hogy a négyzet elég nagy legyen ahhoz, hogy fel tudjanak gyorsulni benne a gyerekek labdavezetés közben.

Most mindenki egy autó, maga dönti el, hogy milyen márkájú. A négyzeten belül úgy kell az autóknak közlekedni, hogy ne ütközzenek össze egymással. Ez az utasítás már önmagában is elegendő lenne a fej akaratlagos mozgatásának gyakorlására, de tedd hozzá azt is, hogy minden kocsi olyan gyorsan menjen, amilyen gyorsan csak tud!

Ez már megy? Nehezíts! Mondd, hogy vannak közlekedési lámpák, és te fogod mondani mikor, mit jelez a lámpa. Pirosnál meg kell állni a kocsiknak, amihez meghatározhatod, hogy talppal, vagy milyen egyéb módon kell megállítaniuk a labdát. Sárgánál felkészül az autó az indulásra, itt lehet a labdát talppal előre-hátra-oldalra görgetni helyben, illetve nagyobbaknál lehet sarok mögött elhúzás stb. Majd zöldre elindulhatnak az autók és folytatódik tovább a labdavezetés.

Lépj tovább. Most mondd, hogy a négyzet sarkait jelölő bója a garázs, és amikor azt mondod „Garázs!”, mindenkinek be kell állnia az egyik garázsba. Határozd meg, hogy egy-egy garázsba hány autó állhat. Játszathatod úgy is, hogy egyvalakinek, vagy esetleg több autónak nem lesz hely a garázsban, így azok lesznek a győztesek, akik hamar „beparkolnak” és lesz helyük a garázsban.

Ebben és az előző feladatban is a játék szabályai adják meg a gyerekeknek azt a kényszerítő helyzetet, hogy elszakítsák tekintetüket a labdától, és folyton elemezzék a játékhelyzetet maguk körül.

Én gyakran továbbszövöm a szálat. Pl. a következő utasításban azt mondom, sebességet váltunk! Ekkor amilyen gyorsan csak tudnak, át kell nekik szaladni labdavezetéssel a másik négyzetbe, ahol tovább folytatódik a játék.

Dolgoztasd meg, tedd próbára a srácaidat te is,
a feladatoknak tovább variálása csak a te fantáziádon múlik!

Amennyiben jó az utasítás, amit a gyerekeknek adsz, és el tudsz attól vonatkoztatni, hogy ők még nem profi futballisták, tehát nem a tökéletes technikai végrehajtást, hanem a maximális sebességet és az odafigyelést kell megkövetelned - sok-sok dicsérettel! - akkor nagyon hatékonyak tudnak lenni ezek a feladatok, az edzéseid.

Nagyon fontos! Minden edzés végén legyen játék,
legyen foci, hiszen a gyerekek focizni jöttek!

A játékot minél kisebbekről beszélünk, annál jobban hagynod kell szabadon folyni. Ne tegyél rájuk terheket, na adj nekik fölösleges korlátokat, hagyd őket a játékban szabadon kibontakozni.
Használd fel a magad és a gyerekek örömére ezeket a gyakorlatokat, a siker garantáltan nem fog elmaradni, és ne feledd: véleményed, észrevételeid, tapasztalataid továbbra is szeretettel várom!

Érdekel, milyen további szakmai fortélyokkal nevelhető ki egy utánpótlás játékosból bajnok labdarúgó?
Akkor neked szól a gyakorlati feladatmintákban bővelkedő

Kun István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kérlek, megjegyzés írásnál mindig légy udvarias, és vállald a neved. Köszönöm!