2011. november 17., csütörtök

Néhány jótanács a téli edzésekhez

Beköszöntött a tél, a maga zord, ködös, zimankós bájával, és talán a te gyerekednek sincs mindig lehetősége jól befűtött teremben focizni. Egy csokorba gyűjtve ez a bejegyzés most abban segít, hogy szülőként, edzőként mire kell figyelned leginkább a téli hidegben való edzések, meccsek alkalmával.

Első és legfontosabb: a megfelelő ruházat kiválasztása
Felülre minimum három réteget kell felvenni, és ezeknek olyanoknak kell lenniük, melyek felszívják az izzadtságot, illetve tartják a hőt. Azaz legalulra valamilyen „testbarát” anyagból készült (pl. pamut) póló, legfelülre pedig valamilyen anorák, mely tartja a testhőt. A kettő közé garbónyakú pulóver, vagy olyan melegítő felső kerüljön, amelyiknek magas nyaka van (a legfelső réteg is lehet ilyen, ami takarja és védi a torkot). Természetesen ilyen időben már a sapka és a kesztyű is alaptartozéka az edzésnek. Alulra a melegítőnadrágokat sok helyen kiváltja már a thermonadrág, de egy vastag pamutharisnyai is tökéletesen megfelel. A lényeg, hogy ne zavarja a focistát a mozgásban és ennek ellenére melegen tartsa.
A zoknit sem szabad hanyagolni!
Lényeges, mert ha a vastag zokni miatt a cipődbe belefeszül a láb, akkor nem tud járni benne a vér kellőképpen, és ezért előbb-utóbb fázni kezd.

Nagy melegben sokat kell inni, ezt mindenki tudja, azt azonban kevesen, hogy a téli hidegben is
Bár a szervezetük ilyenkor nem kívánja annyira, de a sportolás közben elveszített folyadékmennyiséget ugyan úgy pótolni kell, mint nyáron. De figyelem! Az edzésekre eddig kivitt üdítő italok, palackos vizek már nem megfelelőek, hiszen pl. a földre téve roppant gyorsan jéghidegek lesznek. Amennyiben van rá lehetőség, termoszban vigyék a srácok az innivalót – és ne forró teát! A termoszba szobahőmérsékletű frissítő kerüljön, ami így majd egész edzés alatt megtartja a kellemes, és azonnal iható hőmérsékletet.

Toporgástól a meghűlésig 
Mindig sajog a szívem, ha a kollégák szabadtéri edzésén fázósan toporgó, álldogáló srácokat látok. Alapvető elvárása a téli szabadtéri edzéseknek a lehető legkevesebb lehetőség az ácsorgásra. A megizzadt gyerektest addig tartja a hőt, amíg mozgásban van. A megállásokkal leáll a hőtermelés, beindul a szervezet hűtő programja, és ez ha összeadódik a kinti hideggel, akkor az könnyen meghűléshez vezet. 

Nem kell félteni a srácokat
A szabadtéri edzés, a hidegben való aktív mozgás is egyfajta edzése az immunrendszernek. A rettegett lebetegedést úgy lehet a legjobban megelőzni, ha végig mozgásban maradnak a gyerekek az egész edzés alatt. Ahogy vége az edzésnek, gyorsan be a meleg öltözőbe, minél hamarabb levenni a megizzadt, vizes ruhákat, lehetőleg még a helyszínen egy meleg zuhany, majd a száraz ruha felvétele után induljanak csak haza. Természetesen a gyerekek megbetegedését nem lehet mindig kivédeni, ők eleinte valóban érzékenyebbek erre, de a gyógyulás után bátran le lehet engedni őket újra az edzésekre; minden tekintetben csak erősödni fognak tőle.

Most igazán fontos a C!
Amennyiben van rá lehetőség, minél több gyümölcsöt egyenek a fiatalok (is). A különböző C-vitamin és multivitamin készítmények helyett természetes citromot, narancsot, mandarint, almát, piroshúsú gyümölcsöket adjunk nekik. Egyéb, folyadékban és rostokban gazdag növényi eredetű táplálékot is beállíthatunk az étkezésükbe, ilyen a savanyú káposzta, cékla, uborka. Édesség helyett egy kanál jó minőségű méz reggel és este, aranyat ér. Persze ennek ellenére is megbetegedhet a gyerek, de ha ezt a betegséget nem bajnak, hanem az élet velejárójának tekintjük, akkor gyorsan át fog menni rajta és pár nap múlva már mehet újra sportolni.

„Az emberek nem figyelik, hogy tél van-e vagy nyár, ha boldogok.” – írta Csehov. Márpedig a srácok – akár teremben, akár jégen, akár télen, akár nyáron – ha labda kerül eléjük, ha focizhatnak: boldogok. A mi felelősségünk, hogy ezt a boldogságot a lehető legjobban támogassuk minden évszakban a megfelelő ruházattal, étrenddel, a jó szokások kialakításával, és természetesen sok-sok szeretettel és pozitív megerősítéssel!

Kun István
Loading...