2013. május 28., kedd

Mitől lett slágergyanús egy gyanús sláger?

Mi az az egyszerű tevékenység, amit ha 5 éven át, heti két alkalommal rendszeresen gyakorolnál, nem tudnál elsajátítani? Milyen alap cselekvés elvégzésére nem lennél képes 800 óra gyakorlás után? Én még ugyan nem próbáltam, de lehet, egy kisebb repülőgépet is elvezetnék...
A belsővel történő passzolás egy olyan non variábilis technikai elem a labdarúgásban, amit már tovább nem lehet egyszerűsíteni. Alap mozgásforma, amihez még edzésre sem kell járni, minden gyerek azonnal találkozik vele, amint elkezdi lábbal terelgetni a labdát.
Egy U10-es gyerek, aki 5 évesen az oviban kezdett el focizni, öt éve gyakorolja a belsővel történő passzolást
Az edzésekről cirka 800 órányit vitt haza ebből a technikai elemből a lábában, amit tovább „tetéz” a saját szabadidőben végzett focisport. Mit gondolsz, elvárható, hogy ennyi gyakorlással a háta mögött sikeresek legyenek a belsővel adott passzai? Én elvárhatónak tartom. Mégis, hétről hétre pontatlan, rossz lábfejtartású gyerekeket látok a pályán.
Ha egy profi futballista egész pályafutása alatt gyakorolja - az egyik legegyszerűbb, tovább már nem egyszerűsíthető technikai elemet - a belsővel történő passzolást, akkor miért hallhatjuk magyar futballberkekben még mindig a régi lemezt?
A kérdéses lemez unalomig ismert, és igen slágergyanús lett mára
Tény, hogy a magyar futballisták technikai szintje a nemzetközi szinthez képest elmarad, de tény az is, hogy van megoldás: a technikás játékos képzés.
Páder szerint a technika a technikai elemek eredményes és célszerű alkalmazása a mérkőzéseken
A doktori disszertációmban elvégzett mérések azt bizonyítják, hogy a belsővel történő passzolásnak, ennek az egyszerű technikai elemnek a végrehajtásában nincs lényeges különbség gyakorlott vagy kezdő focisták között abban az esetben, ha ezt a technikai elemet izoláltan, döntési helyzetektől mentesen vizsgáljuk. Azonban abban az esetben, ha döntési helyzetbe kerül a játékos, akkor máris lényeges különbség mutatkozik a gyakorlott játékosok javára a kezdőkkel szemben.
A technika a technikai elemek eredményes és célszerű alkalmazása a mérkőzéseken.
Ezen logika alapján a technikai elemek izolált oktatása nem jár eredménnyel, vagy legalábbis nem olyannal, amit a nézők szeretnének látni a pályán.
Információ helyet tudásra van szükségük a gyerekeknek.
Tudást pedig a JÁTÉK ad, abból fakad.
A technikai elemeket célszerűen és eredményesen játék közben alkalmazhatják.
Szerinted mit szeretnek edzésen a legjobban csinálni a gyerekek?
Ötszázat jobbal és ötszázat ballal a falnak passzolni, vagy játszani?...

Nem boncolom tovább a témát. 
Aki nem ért velem egyet, írja meg, aki pedig már szívesen cserélne lemezt és váltana slágert az kérdezzen, szívesen válaszolok.

Kun István